Tammisaari – Hanko

Päätimme juhlia maanantaina yläasteen suorittanutta teiniä. Todistus oli loistava ja stipendikin tuli palkinnoksi hyvin tehdystä työstä. Otimme koko päivän vapaata töistä. Aurinko paistoi lämpimästi, joten ei muuta kuin matkaan. Tavoitteena päivälle oli retkeillä vähän ja nauttia hyvästä ruuasta sekä mukavasta seurasta.

Arvoimme vielä auton startatessa, mikä ilmansuunta otetaan. Nokka käännettiin kohti etelää ja ensimmäinen pysähdys oli Tammisaaressa. Kaupunki oli tuttu muutamalta lounaskeikalta. Koskaan emme olleet oikein edenneet rantaa pidemmälle. Nyt pääsimme katsomaan kaunista barokkityylistä harmaakivikirkkoa. Kirkko oli ihanan valoisa ja harmoninen sisältä.

Vaikka söimme tuhdin aamupalan kotona, niin ensimmäinen kahvikakkustoppi tehtiin vanhan kaupungin Cafe Gamla Staniin.

Hyvät kakut saimme ja ystävällisen palvelun. Porkkanavegaanikakku oli loistava.

Kahvilan aluella oli pieni kirppis ja lahjatavaramyyntiä. Varjon alla terassilla oli kiva istuskella ja kuunnella linnunlaulua ja Tammisaaren ruotsia.

Pieni lenkki ihaillen puutaloja oli sopivaa jaloittelua ennen kuin istuimme takaisin autoon ja köröttelimme kohti Hankoa. Edellisestä Hangon käynnistä olikin jo vierähtänyt parikymmentä vuotta. Silloin oli talvi, kylmä ja kaupunki autio. Kesäpäivitys oli siis paikallaan.

Ravintolatarjonnasta houkutteli eniten Hangon Makaronitehdas. Ravintola valmistaa itse pastoja ja haluaa panostaa samppanjoihin. Minua ei ainakaan tarvinnut enempää houkutella ja pasta iskee aina teinin makuhermoon.

Samppanjaa alkupaloiksi…paitsi teinille…

..leipää pahimpaan nälkään..

..eikä pastoihin tarvinnut pettyä.

Minä ihastuin lammaspastaan. Mies söi sieniversion ja teini kasvispohjaista herkkua. Takuuvarmasti menisin tähän paikkaan uudelleen. Palvelu oli erittäin ystävällistä ja nopeaa. Toki terassilla oli maanantaina vain vähän porukkaa liikkeellä vaikka keli oli oikein hyvä terassikeli. Kyllä siinä ehti tarjoilija hyvin rupattelemaankin ja kokki pastaa vääntämään.

Yläkerrassa oli viihtyisät tilat ja sisutus oli onnistunut.

Lounaan jälkeen tuuli tuiversi mereltä ja päätimme tarkistaa kaupungin kirppistarjonnan.

Juhuu, mikä nähtävyys löytyi!

Useampi rakennus oli tupaten täynnä tavaraa.

Sitä tursusi monessa kerroksessa.

Täältä olisi saanut hyvät Amsterdamin matkamuistotkin lähtemättä Suomesta mihinkään.

Mutta kuinka monella kirppiksellä on oma kappeli? No täällä ainakin oli!

Kirppiksen ihmeellisen maailman jälkeen lähdimme ajelemaan Mannerheimintietä pitkin kohti Neljän Tuulen Tupaa. Matkalla näimme iloista hankolaista kesämeininkiä.

Mannerheimin 4.6 syntymäpäiväkahvit joimme hänen omistuksessaan 1920-luvulla olleessa Neljän Tuulen Tuvassa. Tästä postasin jo eilen.

Maanantai olikin sitten toistaiseksi viimeinen lämmin kesäpäivä, sillä tänään keli tuntui Helsingissä jo hyytävän kylmältä.

Yhden päivän pituinen etelänmatka oli oikein onnistunut.

2 kommenttia artikkeliin ”Tammisaari – Hanko

1. Jaana 9.6.2018 / 19:45

Hanko on ihana kesäkaupunki. Olen joitain kertoja yöpynyt sen pitsihuviloissa ja nauttinut päivällä meren rannalla ja illalla rantamakasiiniravintoloissa maistuvia herkkuja. Millaistahan olisi talvella?

Tykkää

• blyygiblumsteri 9.6.2018 / 21:59

Siskoni asui siellä vuosia sitten. Vierailimme silloin Hangossa talvella. Aika hiljainen oli kaupunki.