Laivalla Pietariin

Keli suosi meitä, kun suuntasimme viikonlopun laivaristeilylle Pietariin. Aurinko paistoi koko viikonlopun. Lämpöä oli vähän yli 20 astetta ja meri aivan tyyni. Viime syksynä teimme ensimmäisen matkan Pietariin junalla. Kaupunkimatkamme oli todella onnistunut ja Pietari näytti parhaat puolensa. Nyt päätimme kokeilla viisumivapaata laivamatkaa StPeter Linen Princess Anastasialla.

Helsingin Länsisataman vanhasta Terminaali ykkösestä matkaanlähtö sujui nopeasti ja näppärästi. Tein nettisivujen kautta varaukset. Niin nettisivut kuin varausten maksaminen takkusivat, mutta ystävällinen henkilökunta korjasi nettimaailman puutteet. Tulostettu matkavaraus vaihdettiin Länsisatamassa maihinnousukortteihin pienellä jonotuksella ja sitten vain suoraan laivaan.

Tämä olikin sitten ainoa kerta kun siirtyminen sujui nopeasti. Pietarin päässä jonotettiin laivasta ulos yli tunti. Takaisin päin Pietarista päästiin noin puolessa tunnissa. Suomessa odoteltiin passintarkastuksissa Helsinkiin pääsyä vajaa tunti. Erilaisiin laivamatkaan liittyviin jonotuksiin kului viikonloppuna useita tunteja. Mutta tämän tiesimmekin jo etukäteen ja siihen piti vain asennoitua oikein.

Laivalla henkilökunta otti vieraansa ystävällisesti vastaan ja pääsimme majoittumaan hyttiimme. Anastasia on italialaisomistuksessa ja henkilökunnasta usea olikin italialaistaustainen kuten esim. kapteeni, ravintolavastaava, viihdepuolen esiintyjiä jne. Matkustajista vähemmistö tuntui olevan suomalaisia. Enemmän kuuli venäjää, kiinaa ja muita eksoottisempia kieliä. Meno oli siis varsin kansainvälistä. Hyttimme oli neljän hengen ikkunallinen A-luokan hytti. Sisustus oli vähän aikansa elänyt, vaikka laiva vastikään oli telakalla päivitettävänä. Kaikki oli kuitenkin siistiä ja toimivaa.

Laivalla testasimme sekä meno- että paluumatkalla ravintoloiden antia. Borssikeitto maistui ja italialaiset antipastot ajoivat hyvin asiansa. Osa henkilökunnasta oli todella ystävällistä ja kielitaitoista. Joidenkin kanssa oli vähän kieliongelmia. Nälkäiseksi emme jääneet.

Yöshowt olivat vauhdikkaita ja monipuolisia. Ne olivat toki melkoisen paljon venäläisen maun pohjalta rakennettuja. Mutta varsinkin italopoppi oli mukavaa kuunneltavaa. Menomatkalla teimme sen virheen että kiilasimme itsemme eturiviin paremman näkymän toivossa. Musiikki oli veivattu kuitenkin niin kovalle, että korvia piti pidellä kiinni. Paluumatkalla takarivissä oli paljon mukavampi viihtyä. Laivakauppojen tarjonta oli suppea. Muuhun laivan antimiin emme juuri ehtineet tutustua. Kauneudenhoitoa, kylpylää jne oli kyllä mahdollista kokeilla.

Oli mukava kun laivan ikkunasta näkyi vähän uudenlaisia maisemia. Tukholman ja Tallinnan suunta ovat jo tulleet kovin tutuiksi. Matkalla oli niin vanhaa neuvostonostalgiaa kuin myös viehättäviä maljakoita ja erilaisia linnakkeita.

St Peter Linen bussikuljetus satamasta keskustaan toimi moitteettomasti vaikka neuvot aikatauluista, kulkureiteistä jne. olivat keskenään ristiriitaisia. Kaikki säätäminen matkalla oli turhanaikaista ja meidän matkailijoiden äänestyksessä junamatkailu voitti laivareissaamisen selvästi. Pietari oli edelleen valloittava ja siitä lisää seuraavassa postauksessa.

Viime syksyn Pietarin junamatkasta löydät lisää postauksia tunnisteella Pietari.

2 kommenttia artikkeliin ”Laivalla Pietariin

1. Jaana 27.5.2018 / 21:07

Minäkin olen kerran käynyt Pietarissa laivalla, tosin 10 vuotta sitten. Siitä matkasta jäi ihan hyvä mieli, tosin jonotusta oli silloinkin jonkun verran. Aiemmat Pietari-matkat olivat bussimatkoja ja vaivalloisia muistini mukaan.

Tallinnaan olen kerran mennyt helikopterilla ja se oli todella nopeaa. Missään ei jonotettu mitään!

Tykkää

• blyygiblumsteri 27.5.2018 / 21:18

Kyllä sujuvuus ja mukavuus ovat matkailua helpottavia asioita. Ei millään viitsisi jonottaa useampaa tuntia, kun perillä ei pysty kuitenkaan olemaan pitkään. Nyt jäi kaupungin ihailuun noin kuusi tuntia.